فوتیج چیست؟ و استفاده از آن چه مزایایی را برای شما به دنبال دارد؟

استوک فوتیچ چیست

فوتیج چیست؟ فوتیج یا استوک فوتیج ها، منابعی عالی برای فیلمسازان و سایر افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند، می باشد. و سبب صرفه جویی در هزینه و زمانشان می گردد.

اگر شما در تولید محصولات ویدیویی، فیلم و یا سایر زمینه های مرتبط فعالیت می کنید، احتمالاً درباره استوک فوتیج شنیده اید. حقیقت این است که اگر حتی نام آن، قبلاً هم به گوشتان نخورده باشد، اما روزانه صدها بار آن را مشاهده می کنید، زیرا که بیشترین تولیدات سمعی و بصری، در تلویزیون و فیلم و اینترنت از آن استفاده می کنند.

و اما استوک فوتیج چیست؟ و چگونه قادر است تولیدات ویدیویی شما را بهبود بخشد؟ خب، در این مقاله شما به این مسئله پی می برید.

استوک فوتیج

فوتیج چیست؟

استوک فوتیج، یک فایل خام ویدیویی است بدون اعمال افکت یا جلوه های ویژه به آن. این کلیپ های ویدیویی در دسته بندی ها و موضوعات مختلف فیلم برداری می شوند در در دسترس تدوین گران قرار می گیرند. تا در صورت لزوم بدون نیاز به صرف هزینه های بالای تصویر برداری از آن استفاده کنند.

یک نمونه از کاربرد استوک فوتیج در ساخت فیلم را در ویدیو زیر مشاهده کنید

استوک فوتیج ها، می توانند برای پروژه های فیلمسازی دیگر یا برای بایگانی کردن صحنه هایی که ممکن است در یک فیلم اتفاق بیفتد، تهیه شود. بنابراین فیلمسازان می توانند با توجه به شرایط و موقعیت فیلمهایشان، برای نشان دادن صحنه ای خاص، آن را به فیلم خود اضافه کنند.

تصور کنید در حال تدوین یک فیلم مستند هستید و به یک صحنه عبور و مرور مردم از خیابان نیاز دارید. طبیعتا اجاره دوربین و پرداخت دستمزد فیلم بردار برای تنها یک صحنه توجیه اقتصادی ندارد. راه جایگزین و بسیار کم هزینه دانلود یک فوتیج خیابان از سایت های دانلود فوتیج می باشد.

پروژه فیلم سازی با استوک فوتیج

استوک فوتیج، در پروژه های فیلم سازی استفاده می شود

انواع استوک فوتیج

کلیپ های استوک، دارای دو نوع اصلی هستند: یکی در حوزه عمومی، و دیگری دارای حق نشر. فوتیج عمومی، در دسترس همه افراد است، و شامل آرشیوهای تاریخی در سازمان اسناد و بایگانی های ملی می باشد، و همچنین پیشنهادهای رایگانی(غیر تجاری)، که توسط منابعی مانند Getty Image (که یک سایت فروشگاهی عکس استوک است) ارائه می گردد.

در نوع دیگر استوک فوتیج، که حق نشر دارد، کاربران باید مبلغی را برای لایسنس ها پرداخت کنند،که اکثر محتواها توسط فیلمبرداران حرفه ای تولید می شود. فروشگاه های فوتیج مانندstoryblocks یا Shutterstock  (سایت ارائه دهنده عکس و فیلم های خاص و با کیفیت)، میلیون ها کلیپ را به صورت royalty-free، ارائه می دهند، به این معنی که یک فیلم ساز یا یک رسانه خبری، یکبار هزینه ای را می پردازد و سپس می تواند از آن کلیپ، به دفعات دلخواه استفاده کند.

کاربرد استوک فوتیج

برای مثال، فیلم شما ممکن است، در اتاق نشیمن خانه ای در شهر ونیز رخ دهد، در این صورت شما به کلیپی نیاز دارید که نشان دهنده مکان های مشهور شهر ونیز باشد، تا در هنگام ویرایش فیلم، به آن افزوده شود. بنابراین به جای سفر به ونیز به همراه عوامل فیلمبرداری، که هزینه بسیار بالایی را هم برایتان در بر خواهد داشت، می توانید یک کلیپ استوک فوتیج که قبلاً توسط سازندگان فوتیج، فیلمبرداری شده، و شامل صحنه هایی از ونیز است، را خریداری نمایید، و آن را در ویرایش فیلم خود بگنجانید. در واقع کاری ساده تر، ارزان تر و سریعتر از رفتن به شهر ونیز است.

سایت استوک فوتیج استوری بلک

استوک فوتیج را می توانید به آسانی از سایت های تصاویر استوک خریداری کنید

این روش رایج سازندگان فیلم و ویدیو، در استفاده از استوک فوتیج است، که شما هر روزه در فیلم ها، تلویزیون، مستندها، تبلیغات و بسیاری موارد دیگر نظاره گر آن هستید. آیا آسمانخراشی را در صحنه ای از فیلم مورد علاقه تان دیده اید؟ این صحنه، استوک فوتیج بوده است. یا تصویر پرسپکتیو ساختمانی که در بخشی از برنامه تلویزیونی مشاهده کرده اید و یا همچنین تصاویری که از صحرای آفریقا، در مستند حیات وحش پخش شده است، همه اینها، استوک فوتیج بوده است.

حالا به این فکر کنید، که در هنگام پخش این صحنه ها متوجه این موضوع نشدید، و این خیلی خوب است، به این دلیل که تماشاگر تفاوت بین صحنه های اصلی فیلم و فوتیج را متوجه نمی شود. هدف این کلیپ های کوتاه، ایجاد جلوه های بصری در محصول نهایی است.

به این ترتیب، فوتیج، روشی عالی برای صرفه جویی در وقت و پول و منابع، در تهیه تصاویر، می باشد.

آیا علاقمند به استفاده از استوک فوتیج هستید؟ می توانید آن را یاد بگیرید!

مرد در حال فیلم برداری

خرید استوک فوتیج

شما می توانید کلیپ های استوک فوتیج را، به آسانی از سایت های تصاویر یا فیلم استوک خریداری کنید. برخی از این سایت های استوک و میکرو استوک، علاوه بر ویدیوهای استوک، تصاویر و سایر رسانه ها را، در پیشنهادات خود دارند. و همچنین بعضی از آنها، در زمینه فوتیج، تخصص دارند.  متاسفانه خرید فوتیج از سایت های خارجی به علت قیمت بالای دلار و همینطور تحریم هایی که از سمت این سایت ها شامل ایران می شود، برای خیلی از ایرانی ها امکان پذیر یا مقرون به صرفه نیست. به همین جهت سایت مزرعه فوتیج سعی دارد گلچینی از بهترین فوتیج های موجود در سایت های فروش استوک فوتیج را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

انتخاب بهترین نوع لایسنس

شما در هر یک از این سایت ها، می توانید پس از جستجو، و یافتن کلیپ ویدیویی مورد نظر خود، لایسنس استفاده از آن را خریداری کنید. شما برای خود کلیپ، هزینه ای نمی پردازید، بلکه برای حق نشر آن در پروژه هایتان هزینه می کنید. نوع لایسنس هایی، که توسط سایت های ارائه دهنده فوتیج پیشنهاد می شود، شامل Royalty Free و Rights Managed ( با حق نشر محفوظ، که بر طبق آن، خریدار فوتیج با توجه به زمان و نوع استفاده از آن، باید بخشی از سود خود را به شما پرداخت کند)  می باشد.

لایسنس ها

ویدیوهای با لایسنس Royalty Free، از محبوب ترین ویدیوها هستند.

ویدیوهای با مجوز Royalty Free، از محبوب ترین ویدیوها هستند. این مجوزها، به شما حقوق غیرانحصاری، جهت استفاده از کلیپ ها به روش های مختلف و به صورت دائمی را، تنها با پرداخت یکبار هزینه، می دهند. به عبارت دیگر، برای این مجوز، شما فقط یکبار هزینه پرداخت می کنید و می توانید برای همیشه از کلیپ به طرق گسترده ای استفاده کنید. البته فرد دیگری نیز می تواند همان کلیپ را خریداری کند و به روش خود مورد استفاده قرار دهد. قیمت این لایسنس ها، معمولاً بسیار مقرون به صرفه است.

Royalty Free، از پیش تنظیم شده است و نمی تواند شخصی سازی شود. اگر شما مواردی بیش از آنچه که در این مجوز گنجانده شده است، را بخواهید، باید لایسنس  Extended(قابل تعمیم) را با قیمت بالاتری خریداری کنید.

استوک فوتیج Rights Managed، مزایای بسیار خوبی برای تولیدات ویدیویی بزرگ، پیشنهاد می دهد. مزیت اصلی آن این است، که به شما این امکان( در صورت موجود بودن) را می دهد، که حق استفاده انحصاری از یک ویدیوی استوک را در مدت زمان مشخصی داشته باشید. به عبارت دیگر، شما می توانید مطمئن باشید که در مدت زمان استفاده از کلیپ، هیچ شخص دیگری مجاز به استفاده از آن نیست. این مورد، یک ارزش افزوده عالی، برای پروژهای بزرگ تلویزیونی و سینمایی و یا هر محصول دیگری است که از مزایای “منحصر به فرد بودن” که در هیچ جای دیگری دیده نمی شود، بهره مند می گردد.

لایسنس با حق نشر محفوظ، همچنین با محدودیت های زمانی و جغرافیایی همراه است، و جهت استفاده یکبار مصرف معتبر است. لازم به ذکر است که، قیمت آن بستگی به شرایطی که شما درخواست می کنید دارد، بنابراین می تواند خیلی گرانتر از مجوز Royalty Free باشد.

دسته ها
وبلاگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا

برای ثبت علاقمندی ها، وارد حساب کاربری خود شوید.

یکی از روش های زیر را برای بازیابی رمز عبور انتخاب کنید